مزرعه شهروند کشاورزی

با توجه به کمبود آب، سودجویی دلالان، کیفیت پایین محصولات کشاورزی و گران بودن محصولات سالم، شهروند-کشاورزی مدلی مناسب برای تولید محصولات کشاورزی محلی و سالم ایرانی با مشارکت شهروندان و کشاورزان است.

601,000 تومان
12,000,000 تومان
پایان یافته
  • مزرعه شهروند کشاورزی

این پروژه 3 قسمت  داره: 1- تیم اجرایی(کشاورزان)، 2- مزرعه رومرز (مزرعه شهروند-کشاورزی) و 3- حامیان پروژه ( شهروند-کشاورزان). تیم اجرایی مزرعه(کشاورزان) نسبت به مسایل محیط زیستی کشور، محصولات کشاورزی محلی ایرانی و همچنین سلامتی مصرف کنندگان احساس مسئولیت کافی دارند (کشاورزی مسئولانه)  و در عوض حامیان پروژه (شهروند-کشاورزها) محصولات را مستقیماً از مزرعه شهروند-کشاورزی رومرز سفارش می دهند تا مزرعه را به بهترین شکل مورد حمایت قرار داده باشند. موفقیت این پروژه به تکثیر مزرعه های شهروند-کشاورزی در سطح کشور می انجامه که خودش میتونه یک راهکار خوب در شرایط فعلی باشه چون امروزه  کشاورزی  و در نتیجه فرهنگ اصیل ایرانی  به وسیله عوامل اقلیمی، اقتصادی و نیز تکنولوژیکی تهدید می شه. هدف از اجرای این پروژه حمایت اجتماعی از اولین مزرعه شهروند کشاورزی ایران و تیم اجرایی اون هست. اجرای موفقیت آمیز پروژه مزرعه شهروند کشاورزی رومرز می تونه مدل مناسبی را برای کشاورزان کشور ایجاد کنه تا بر مبنای این الگو به تولید محصولات محلی و سالم ایرانی بپردازند و بدون دغدغه های مربوط به فروش محصولاتشون، برای استفاده مسئولانه تر از منابع بسیار با ارزشی مانند آب و خاک کشاورزی برنامه ریزی و اقدام کنند. از طرف دیگه با ایجاد مزارع شهروند-کشاورزی، برخورداری از محصولات کشاورزی  سالم و محلی ایرانی  با قیمت مناسب برای خانواده ها (شهروند-کشاورزها) فراهم میشه. 

هشدار: اگر نتونیم راه حلی برای حمایت از کشاورزی اصیل و محلی ایرانی بیابیم، ناگزیر به زودی اثری از محصولات کشاورزی ایرانی نخواهد بود و در بهترین شرایط مصرف کننده گونه های وارداتی خواهیم شد. به این ترتیب فرهنگ و تمدن ما در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. 

 

چرا مزارع شهروند کشاورزی خیلی مهم هستند؟

روستاها غیر از این که غذای ما رو تامین می کنند، رکن اصلی تمدن ما نیز هستند. یعنی اگر روستاهای ما خدای نکرده یک روز از بین برن و محصولات محلی و سفره های محلی ما بر چیده بشن، معنیش اینه که فرهنگ ما از بین میره و دیگه چیزی از ملت ما باقی نمی مونه. هم چنین اگر کشاورزی محلی ما از بین بره، صنعت گردشگری و صنایع دیگه، همشون از بین خواهند رفت. الان در کشورمون با چند تا مساله مهم روبرو هستیم: کمبود منابع آب، بیکاری، تخریب محیط زیست، کیفیت پایین محصولات کشاورزی و غذایی از نظر شاخص های مربوط به سلامتی  و نیز مقدار زیاد دور ریز محصولات کشاورزی. من و همکارانم مدتهاست که می خواهیم به حل این مساله ها کمک کنیم. راه حل خلاقانه ی ما برای مشکلات فوق که در قالب استارت آپ "ایران هاروست" ارائه شده چیزیه که ما بهش میگیم: شهروند کشاورزی (اسم دیگرش کشاورزی مشارکتی یا همون کشاورزی حمایت شونده به وسیله ی اجتماع هست). بنا بر این ما تصمیم گرفتیم یک مزرعه شهروند کشاورزی موفق ایجاد کنیم تا نمونه ای برای کشاورزان و شهروندانی باشه که میخوان خودشون در کشاورزی مشارکت کنند و طبق الگوی کشاورزی مسئولانه، محصولات سالم و تازه و خوشمزه تولید کنند و همون محصولات رو مصرف کنند یا به دوستان و عزیزانشون هدیه بدن. "شهروند کشاورز"ها کسانی هستند  که می خواهند واسطه گری را در کشاورزی از بین ببرند تا سود بیشتری نصیب کشاورز ها بشه و در نتیجه کشاورزها بتونن به کشاورزی مسئولانه ادامه بدن چون اگر کشاورزها همیشه از نظر مالی در تنگنا باشند و فقط به فکر گذران زندگی و دست و پا زدن برای بقا باشن، دیگه نمیشه ازشون انتظار داشت که به صرفه جویی در آب و یا تولید محصولات سالم و محلی فکر کنند. به نظر میرسه "شهروند کشاورزی" میتونه منابع خانواده های شهری را مستقیما به مزرعه های خوب که رفتار مسئولانه ای در قبال مسائل ملی و تامین سلامتی مصرف کننده ها دارند، هدایت کنه و برای هر دو طرف ایجاد ارزش و اطمینان خاطر کنه. هم چنین افراد خانواده می تونن در صورت تمایل، به صورت داوطلبانه در کاشت، داشت و برداشت به کشاورزها کمک کنند و تجربیات اصیل خودشون از زندگی های کشاورزی و روستایی  را با نسل حاضر و نسل های بعدی به اشتراک بگذارند.

 

درباره ایران هاروست (Iran Harvest)

"ایران هاروست" به عنوان سرپرست پروژه، یک استارت آپ خلاق ایرانی است که بر مبنای  ایده ی "کشاورزی حمایت شونده به وسیله ی جامعه" فعالیت می نماید. دفتر "ایران هاروست" در مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب اسلامی تهران است. واژه ی “هاروست” از ریشه ی واژه ی پارسی “خریف” به معنی “فصل برداشت محصول” یا همان “فصل پاییز”، “فصل رسیدن میوه ها” است و در زبان انگلیسی به معنای “محصول”، “خرمن”، “هنگام درو”، “وقت خرمن”، “برکت” ، “درو کردن” و “برداشتن” است. "ایران هاروست" عبارت "شهروند-کشاورز"ی و مشتقات آن را برای کشاورزی حمایت شونده به وسیله جامعه ابداع کرده است. مزرعه رومرز، اولین "مزرعه شهروند کشاورزی" کشور است.

درباره مزرعه محل اجرای پروژه

مزرعه رومرز در حاشیه غربی هلیل رود در حدود 20  کیلومتری جنوب شهرستان جیرفت و جنوب غربی استان کرمان واقع است. جیرفت جلگه ای حاصلخیز  و بسیار مستعد برای کشاورزی است و سبزیجات، صیفی جات و محصولات جالیزی اش شهرت بسیار دارد. هم چنین اقلیم چهار فصل جیرفت به گونه ای است که می شود با 30 دقیقه رانندگی، از قله های پر برف به باغ های مرکبات و خرما رسید. روستای رومرز در منطقه گرمسیری جیرفت واقع شده و برای کشت پاییزه مناسب تر است. خاک مزرعه بسیار مرغوب و با درصدی خاک رس بوده و منبع تامین آب مزرعه یک حلقه چاه برقی 6 دانگ است. کیفیت آب چاه بسیار مناسب و آشامیدنی است. مزرعه حدوداً 40 هکتار مساحت دارد. به دلیل دوری از کانون های جمعیتی و آلودگی های ناشی از آن، خاک و آب مزرعه بسیار سالم است. فاصله مزرعه تا جاده آسفالت حدود یک کیلومتر است.

میزان پیشرفت پروژه

در هفته دوم شهریور ماه 96، اقدامات لازم جهت آماده سازی زمین مزرعه برای کاشت پاییزه صورت گرفته است. قرار شده که فقط 4 هکتار از حدود 30 هکتار اراضی قابل کشت مزرعه که در سال های قبل تقریبا به صورت کامل کاشت می گردیده است، طبق الگوی کشاورزی مسئولانه، به کاشت محصولات محلی و سالم اختصاص یابد. بنابر این پیش بینی می شود که مصرف آب در مزرعه نسبت به سال گذشته، فقط از طریق کاهش سطح زیر کشت، دست کم بیش از 50 درصد کاهش یابد. در هفته ی چهارم شهریور ماه 96، مزرعه طبق برنامه کاشت می گردد.                

 

نوع و کیفیت محصولات مزرعه

انواع محصولات مزرعه رومرز عبارتند از: انواع سبزی, انواع صیفی (خیار محلی، گوجه محلی، کدو، بادمجان), سیب زمینی, پیاز محلی, انواع کلم و کاهو, انواع فلفل, هویج, ذرت, آفتابگردان, برخی از انواع حبوبات (عدس، نخود، ماش، لوبیا محلی), هندوانه, خربزه, طالبی. هر سبد محصول ممکنه حدود 5 یا 10 کیلوگرم وزن داشته باشه و ترکیبی از محصولات مزرعه را در بر بگیره. نوع و ترکیب وزنی محصولات داخل سبدها به فصل بستگی داره.

 ویژگی مشترک همه ی محصولات مزرعه، تازه بودن و سالم بودن هست. گونه های محلی برای کاشت ترجیح داده می شوند. محصولات تراریخته به هیچ وجه و به هیچ میزان در مزرعه تولید نمی شود. کودهای شیمیایی مطلقاً در مزرعه استفاده نمی شود. سموم دفع آفات خطرناک و غیر استاندارد مطلقا در مزرعه استفاده نمی شود. تا حد امکان برای مبارزه با آفات مزرعه و کنترل آنها روش های زیستی و غیرشیمیایی به کارگرفته خواهد شد. چنانچه روش های غیر شیمیایی مبارزه با آفات در مزرعه ها موثر واقع نشد، در آخرین مرحله و در صورت نیاز به استفاده از سموم شیمیایی، حتما انواع استاندارد و با کیفیت آن و در مقدار مجاز استفاده می شود. به هیچ وجه از نگه دارنده ها برای حفظ تازگی و ماندگاری محصولات مزرعه استفاده نخواهد شد. کیفیت و سلامتی محصولات مزرعه توسط آزمایشگاه کنترل می شود.

 

معرفی آزمایشگاه همکار

آزمایشگاه زیست فناور کاوش پارسیان (Parsian BioTech Lab) در سال ۹۱ با هدف ابداع و بهینه سازی روش های جدید آزمایشگاهی به ویژه روش های مبتنی بر دی ان ای (DNA) در حوزه ی مواد غذایی و دارویی تاسیس گردید. از آن پس این تیم موفق شد دو سال پیاپی به عنوان آزمایشگاه برتر از سوی سازمان غذا و دارو معرفی و لوح کیفیت این سازمان را دریافت نماید.

اعتقاد و اولویت آزمایشگاه پارسیان، استفاده از نیروی خلاق و ابزار علمی بر پایه ی اعتماد و صداقت در زمینه سلامت مواد غذایی است.

هدف آزمایشگاه، آگاهی رسانی دقیق و علمی پیرامون سلامت به ویژه سلامت مواد غذایی و در پی آن تست، معرفی و ارائه ی محصولات سالم غذایی به علاقه مندان است.برای آشنایی بیشتر با آزمایشگاه لطفا اینجا کلیک کنید.

 

اولین عصرانه شهروند کشاورزی تاریخ بشر

اولین عصرانه شهروند کشاورزی تاریخ، از ساعت ۵ تا ۷ عصر سه شنبه 14 شهریور ماه 1396 در سالن اجتماعات مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این رویداد، شرکت کنندگان گرامی از مسئولین و فناوران مرکز رشد رویش و نیز علاقمندان به کشاورزی ایرانی از خارج مرکز حضور داشتند.  از میهمانان  با خیار محلی تازه و سالم تهران به همراه سبزی فوق العاده معطر دلال مازندران، سیب دماوند، پسته ی تازه ی دامغان و کلوچه مسقطی شیراز پذیرایی شد.

هدف از این رویداد، توجه دادن به مشکلات  کشاورزی ایرانی  در زمان حاضر بود و در همین راستا سام صفوی بیان کرد که به نظر بنیان گذاران ایران هاروست، رویکردهای  فنی به تنهایی نمی توانند کشاورزی ما را نجات بدهند و شایسته است از راه کارهای اقتصادی- اجتماعی- فنی  به صورت توام بهره بگیریم. شهروند کشاورزی یا همان کشاورزی حمایت شونده به وسیله ی جامعه (CSA) پاسخی اقتصادی- اجتماعی- فنی به مشکلات کشاورزان و شهروندان ایرانی است که در قالب استارت آپ ایران هاروست طراحی و ارائه گردیده است. هم چنین سام صفوی افزود:  اگر کشاورزی اصیل و مزارع محلی و روستاهای ما از بین بروند، سفره های محلی و در نتیجه فرهنگ ما از بین خواهد رفت و این مساله می تواند برای ما یک تهدید تمدنی محسوب گردد.

کشاورزی اصیل ایرانی بیش از هر زمانی به حمایت ما نیاز دارد...

 

 

اطلاعات تماس

تهران- خیابان انقلاب اسلامی- بعد از چهار راه کالج- کوچه شهید سعیدی- پلاک 5- مرکز رشد رویش (جهاد دانشگاهی)-  طبقه دوم- ایران هاروست

تلفن: 88898865-021

وبسایت: www.iranharvest.com

ایمیل: info@iranharvest.com

کانال آپارات: www.aparat.com/IranHarvestTV

کانال تلگرام: IranHarvest@

هنوز گزارشی توسط سرپرست پروژه ثبت نشده است.
برای کامنت گذاشتن باید ثبت نام یا ورودکنید
19,000تومان
8 مهر 1396
100,000تومان
2 مهر 1396
79,000تومان
2 مهر 1396
39,000تومان
2 مهر 1396
15,000تومان

پاداش ها

19,000 تومان

1سبد محصولات مزرعه

1 سبد 5 کیلویی از انواع محصولات سالم مزرعه به ارزش27000 تومان

39,000 تومان

1سبد محصولات مزرعه با بسته بندی هدیه

یک سبد محصولات سالم مزرعه به وزن تقریبی 10 کیلوگرم با بسته بندی هدیه برای کسی که دوستش دارید به ارزش 60 هزارتومان

79,000 تومان

کارت شهروند کشاورزی

کارت شهروند کشاورزی و عضویت 1 ساله مزرعه رومرز و دریافت 3 سبد محصولات سالم مزرعه به وزن تقریبی هر سبد 10 کیلوگرم و ارزش 117 هزار تومان

790,000 تومان

لوح سپاس حامی شهروند کشاورزی

1 لوح سپاس به همراه کارت شهروند کشاورزی و عضویت 1ساله مزرعه رومرز به همراه 30 سبد محصولات سالم مزرعه به وزن تقریبی هر سبد 10 کیلو گرم و ارزش تقریبی هر سبد 39 هزار تومان و 1 سبد محصولات سالم مزرعه با بسته بندی خاص هدیه به وزن تقریبی 10 کیلوگرم و ارزش 60 هزار تومان

7,900,000 تومان

تندیس فرشته حامی شهروند کشاورزی

تندیس فرشته حامی به همراه 1 لوح سپاس وکارت شهروند کشاورزی و 1سال عضویت مزرعه شهروند کشاورزی رومرز به همراه 30 سبد از محصولات سالم مزرعه رومرز به وزن تقریبی هر سبد 10 کیلو گرم و ارزش هر سبد 39 هزار تومان و 30 سبد محصولات سالم مزرعه رومرز با بسته بندی هدیه خاص به وزن تقریبی هر سبد 10 کیلوگرم و ارزش تقریبی هر سبد 60 هزار تومان و 1 سبد از مرغوب ترین محصولات کشاورزی ایرانی با بسته بندی هدیه خاص به وزن تقریبی 10 کیلوگرم و ارزش 500 هزار تومان و یک عکس یادبود به همراه تیم استارت آپ ایران هاروست و عوامل اجرایی اولین مزرعه شهروند کشاورزی ایران