درختکاری در دشت کویر

کاشت 1200 درخت تاغ در حاشیه دریاچه نمک و آبیاری منظم و نگهداری به مدت 3 سال.

2,570,000 تومان
15,000,000 تومان
پایان یافته
  • درختکاری در دشت کویر
  • درختکاری در دشت کویر

در این کمپین قصد داریم با حمایت مالی دوست‌داران محیط زیست، 2000 نهال تاغ در حاشیه دریاچه نمک بکاریم. بعد از کاشت، نهالها را رها نمی‌کنیم. به مدت سه سال و  تا زمانی که خودکفا شوند و نیازی به نگهداری نداشته باشند، نهالها را آبیاری و محافظت می‌کنیم.

چرا تاغ ؟

برای مناطقی که دارای خاک‌های شور هستند و در حدود ۲۰۰ میلی‌متر در سال، بارندگی دارند، کاشت نهال‌های ۳ تا ۴ ماهه تاغ امکان‌پذیر است. این گیاه، گیاهی کارا برای بیابان‌زدایی است. تاغ در برابر سرما و گرما مقاوم است و حرارت‌های بین ۱۵ تا ۴۰ سانتیگراد را تحمل می‌کند و در بیشتر نقاط ایران، به صورت محدود وجود دارد. کاربرد گونه‌های شورپسند با ریشه‌های عمیق، اهمیت ویژه‌ای در مورد حفاظت از خاک‌های شور دارد زیرا گیاهان به طور ذاتی در محیط‌هایی با تنش‌های شوری و سدیمی حضور دارند و به تنش‌هایی دیگر از جمله خشکی نیز بردبار هستند. تاغ از گونه‌های غالب در مناطق خشک و نیمه خشک با شوری بالا است که منبعی برای تجدید اراضی فرسوده مانند تپه‌های شنی، خاک‌های شور- آهکی، کم عمق و… به شمار می‌رود.

 


چرا حاشیه دریاچه نمک؟

دریاچه نمک حدود 200 هزار هکتار وسعت دارد و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است. این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب‌های فراشور در سفره‌های زیرزمینی به سمت دشت‌ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون‌های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است. با توجه به موقعيت مرکزي درياچه نمک، بر روی ۲۵ درصد جمعيت کشور تاثیر می‌گذارد.


هدیه‌ی نوروز

تمام نهالها تا دو هفته قبل از عید نوروز کاشته می‌شوند. تعدادی از پاداش‌های این کمپین برای نوروز طراحی شده‌اند. شما می‌تواند لذت مشارکت در این کمپین را به دوستان، همکاران، مشتریان و آشنایان خود به عنوان عیدی در نوروز هدیه دهید. نامه تقدیر و گواهی کاشت به همراه عکسی از نهالی کاشته شده و پلاکی با نام فرد که به نهال بسته شده برای شما ارسال می‌شود تا به ایشان هدیه دهید.


هزینه‌ها

در این کمپین 1200 نهال تاغ در منطقه کاشته می‌شود. هزینه کاشت هر هکتار که شامل 120 نهال می‌شود، مبلغ یک میلیون و چهارصد هزار تومان است. به عبارتی هزینه کاشت هر نهال تقریبا  12هزار تومان است. در این طرح 1200 نهال کاشته خواهد شد که نیاز به حمایت 14 میلیون تومانی دارد. این طرح توسط پیمانکاران سازمان جنگل‌ها و مراتع منطقه اجرا خواهد شد که کلیه هزینه‌های خرید نهال، کاشت، آبیاری و نگهداری سه ساله را شامل می‌شود. مبلغ یک میلیون نیز برای اجرای طرح آزمایشی مخزن آب، نصب تابلو و ارسال پاداش‌ها در نظر گرفته شده است.


زمان مکان اجرای پروژه

۱۲ هکتار از زمین‌های شهرستان آران و بیدگل اصفهان که در حاشیه دریاچه نمک قرار گرفته‌اند در این طرح نهالکاری خواهد شد. این منطقه در نزدیکی جاده کاروانسرای مرنجاب قرار دارد و امکان بازدید از آن در حین اجرا و پس از آن وجود دارد. تا به حال مساحت زیادی از این منطقه توسط سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع نهالکاری شده است. بهترین زمان برای کاشت نهال در این منطقه آبان و آذرماه است. این کمپین در پایان دی‌ماه پایان می‌یابد و بلافاصله اجرای پروژه آغاز خواهد شد و تا پایان اسفندماه تمام نهالها در منطقه کاشته خواهند شد.


اجرای آزمایشی مخزن آب

در کنار طرح اصلی، 50 نهال تاغ با استفاده از مخزن آب و به شکل آزمایشی در همان منطقه کاشته خواهد شد. در کنار ریشه هر کدام از نهالها ظرف آبی قرار می‌دهیم. آب به صورت خیلی آرام به ریشه می‌رسد و تعداد دفعات آبیاری را کاهش می‌دهد. با آزمایش این مدل کاشت و بهبود ایرادها، در طرح‌های بعدی این سبک از کاشت نهالها به صورت جدی تر و حتی در کمپین‌های ویژه اجرا خواهد شد.

هنوز گزارشی توسط سرپرست پروژه ثبت نشده است.
برای کامنت گذاشتن باید ثبت نام یا ورودکنید
ناشناس
6 مهر 1399
12,000تومان
4 مرداد 1399
270,000تومان
25 فروردین 1399
75,000تومان
23 آبان 1398
24,000تومان
14 آبان 1398
1,000تومان

پاداش ها

12,000 تومان

مشارکت در کاشت یک بوته

یک بوته از طرف شما کاشته می‌شود. مختصات و نشانی بوته برای شما ارسال خواهد شد.

24,000 تومان

مشارکت در کاشت دو بوته

دو بوته از طرف شما کاشته می‌شود. مختصات و نشانی بوته‌ها برای شما ارسال خواهد شد.

75,000 تومان

مشارکت در کاشت 5 بوته

پنج بوته از طرف شما در این منطقه کاشته خواهد شد. بعد از 6 ماه، نام شما به صورت پلاک به بوته ها بسته خواهد شد.

130,000 تومان

هدیه‌ی نوروز به ۵ نفر

پنج بوته از طرف شما برای پنج نفر کاشته و نام آن‌ها بر روی پلاک نوشته می‌شود. پنج گواهی کاشت به همراه پنج عکس چاپ شده از بوته‌‌ها و پلاک‌هایشان برای شما ارسال خواهد شد تا به عنوان هدیه نوروز به آن‌ها هدیه دهید.

270,000 تومان

مشارکت در کاشت 20 بوته

20 بوته از طرف شما در منطقه کاشته می‌شود. مختصات دقیق بوته‌ها برای شما ارسال خواهد شد. بعد از 6 ماه، نام شما به صورت پلاک به بوته ها بسته خواهد شد و نام شما در لیست حامیان کمپین بر روی تابلو قرار خواهد گرفت.

480,000 تومان

هدیه‌ی نوروز به ۲۰ نفر

۲۰ بوته از طرف شما برای پ۲۰ نفر کاشته و نام آن‌ها بر روی پلاک نوشته می‌شود. ۲۰ گواهی کاشت به همراه ۲۰ عکس چاپ شده از بوته‌‌ها و پلاک‌هایشان برای شما ارسال خواهد شد تا به عنوان هدیه نوروز به آن‌ها هدیه دهید.

1,900,000 تومان

مشارکت در کاشت 150 بوته

150 بوته از طرف شما در منطقه کاشته می‌شود. مختصات دقیق بوته‌ها برای شما ارسال خواهد شد. بعد از 6 ماه، نام شما به صورت پلاک به بوته ها بسته خواهد شد و نام شما در لیست حامیان ویژه کمپین بر روی تابلو قرار خواهد گرفت.

10,000,000 تومان

هدیه‌ی نوروز به 500 نفر

500 نهال از طرف شما برای 500 نفر کاشته و نام آن‌ها بر روی پلاک نوشته می‌شود. ۲۰ گواهی کاشت به همراه ۲۰ عکس چاپ شده از بوته‌‌ها و پلاک‌هایشان برای شما ارسال خواهد شد تا به عنوان هدیه نوروز به آن‌ها هدیه دهید.