مجتمع آموزشی روستای کلپورگان

ساخت و تجهیز مدرسه و هنرستان روستای کلپورگان، شهرستان سراوان، استان سیستان و بلوچستان

845,000 تومان
30,000,000 تومان
پایان یافته
  • مجتمع آموزشی روستای کلپورگان
  • مجتمع آموزشی روستای کلپورگان
  • مجتمع آموزشی روستای کلپورگان
  • مجتمع آموزشی روستای کلپورگان

کلپورَگان کجاست؟

کلپورگان روستایی از توابع شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان است.روستای کلپورگان در بیست و پنج کیلومتری شرق شهرستان سراوان و ۳۵۰ کیلومتری زاهدان، واقع شده‌است.

اهمیت و ویژگی روستای کلپورَگان

موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به 3 هزار سال پیش بر می‌گردد. آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه ای که تمام سفالینه‌ها با روشهای سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود.

این هنر در طول تاریخ بدون هیچ تغییری در شیوه ساخت و نوع مواد اولیه سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده‌است و سفالگران به همان شیوه سنتی قدیمی آثار هنری خلق می‌کنند.

آنچه سفالگری کلپورگان را متمایز کرده ویژگی‌های منحصر بفرد آن است به گونه ای که در ساخت سفال تمام مراحل ظریف سفالگری به وسیله زنان بلوچ و به روش سنتی و دستی انجام می‌گیرد و مردان فقط کارهایی مثل حمل خاک رس از معدن مسکوتان واقع در دو تا سه کیلومتری کارگاه، آماده کردن گل و پختن سفال را انجام می‌دهند.

طرحها و نقشهای سفال کلپورگان نیز کاملاً هندسی است و تداعی نقشهای باستانی بوده، تزیینات روی سفالینه‌ها با نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده و حکایت از راز و رمز و خواهش‌های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد و اغلب نمادها شبیه به نقوش سفال‌های ماقبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.

در این سفالینه‌ها لعاب به کار نمی‌رود بلکه برای تزیین و نقاشی از سنگ «تیتوک» استفاده می‌شود، این سنگ در منطقه تپه آچار در کهوران مهرستان یافت می‌شود و رنگ آن معمولاً قهوه ای یا سیاه بوده، این سنگ نوعی سنگ منگنز است و رنگی که از آن به دست می‌آید قهوه ای است.

شهرت جهانی روستای کلپورگان

مرداد ماه ۱۳۹۶ ارزیابان سازمان یونسکو به منظور بررسی ظرفیت‌های روستای «کلپورگان» به عنوان نخستین روستای نامزد شده ایران برای ثبت جهانی وارد این روستا شدند. و بعد از داوری یک ماه بعد به عنوان میراث ارزشمند موزه زنده سفال ثبت جهانی شد در آذر ماه ۱۳۹۶ و در جشن ثبت جهانی این روستا، رئیس منطقه‌ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه و معاونش لوح ثبت روستای سفالگری کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه را به مسوولان و مردم سیستان و بلوچستان واگذار کردند.

 

چرا در کلپورگان مدرسه می سازیم؟

در روند ثبت جهانی روستای کلپورگان، طی بازدیدی که از مدرسه روستا داشتیم متوجه شدیم که بسیاری از دختران روستا ترک تحصیل کرده و خانه نشین شده اند و یا در سنین پائین ازدواج می‌کنند تنها به این علت که در روستا دبیرستان دخترانه وجود ندارد و والدین هم اجازه نمی‌دهند دختران برای تحصیل به روستاهای اطراف بروند، بنابراین تصمیم گرفتیم که ضمن بازسازی مدرسه قدیمی روستا، اقدام به ساخت دبیرستان و هنرستان برای دختران نمائیم تا هم ادامه تحصیل دهند و هم رشته‌های صنایع دستی محلی از قبیل سفال و سوزن دوزی رو بطور علمی و اصولی یاد بگیرند تا در آینده بتونن در زمینه صنایع دستی برای خودشون کسب و کار راه بیاندازند و به بهبود معیشت خانواده و روستا کمک کنند.

 

آیا ما از ارگان یا سازمانی مجوز داریم؟

این پروژه زیر نظر سازمان نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان درحال اجرا است، یعنی طبق تفاهم نامه‌ای که بین مدیر پروژه (خانم فرحناز امراللهی) و سازمان نوسازی منعقد شده است، نقشه‌ها و جزئیات فضاهای آموزشی طبق نظر و ضوابط سازمان نوسازی طراحی شده اما مدیریت ساخت پروژه بصورت شخصی بوده و تامین بودجه پروژه از طریق کمکهای مردمی انجام می‌شود.

پروژه مجتمع آموزشی روستای کلپورگان شامل چه فضاهائی است؟

فاز اول شامل 4 کلاس درس و انبار

فاز دوم شامل کارگاه سفال، کارگاه سوزن دوزی، سالن چند منظوره، حیاط و مدیریت

همچنین در آینده در صورت نیاز، فاز سوم شامل خوابگاه طراحی و اجرا می‌شود.

 پیشرفت فیزیکی پروژه

پروژه از مهرماه سال 1397 آغاز شده، پس از 1 سال از شروع کار و در مهرماه 1398 فاز اول پروژه به بهره‌برداری رسید، درحال حاضر (آبان 1398) فونداسیون فاز دوم اجرا شده و در مرحله دیوارچینی است.

وضعیت مالی پروژه

بدلیل افزایش بی رویه قیمتها طی یکسال گذشته، هزینه ساخت پروژه بیش از برآورد اولیه شده است و با کمبود بودجه مواجه هستیم، مقداری از کمبود بودجه توسط خیرین و همچنین از طریق فروش سفال کلپورگان طی 3 نمایشگاه (در طول 1 سال گذشته) تامین شده است، در تاریخ 18 آبان 1398 یکی از خیرین مبلغ 50.000.000 تومان به مدرسه اهدا کردند که مبلغ 20.000.000 تومان آن بلاعوض بوده و مبلغ 30.000.000 تومان به صورت وام (بدون بهره) است که باید ظرف مدت 4 ماه این مبلغ را به ایشان برگردانیم، یعنی از امروز تا 18 اسفند 1398 فرصت داریم تا با کمک شما مبلغ 30.000.000 تومان جمع آوری کنیم.

چطور می‌شه از وضعیت پیشرفت پروژه آگاه شد؟

مراحل پیشرفت پروژه، نمایشگاه و سایر رخدادهای مهم مرتبط با مدرسه کلپورگان از طریق صفحه اینستاگرام مدرسه اطلاع رسانی می شود، همچنین گزارش درآمد و هزینه‌های پروژه بطور مستمر از طریق کانال تلگرام اطلاع رسانی می‌شه.

 

اعضای تیم پروژه

20 آبان 1398
شروع پروژه

  • 23 آبان 1398

    سرآغاز پروژه ( زمستان 1396)

    طی بازدید از مدرسه قدیمی روستا و شنیدن صحبت دخترها، ایده بازسازی مدرسه و ساخت دبیرستان شکل گرفت

  • 24 آبان 1398

    بازدید از محل پروژه (96-97)

    بازدید از محل پروژه همراه با مقامات محلی

  • 24 آبان 1398

    عقد تفاهم نامه با سازمان نوسازی (1397)

    عقد تفاهم نامه با سازمان نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان

  • 24 آبان 1398

    طراحی نقشه‌ها و تعریف پروژه (1397)

    طراحی نقشه‌ها و فازبندی پروژه؛

    فاز1 شامل 3 کلاس

    فاز 2 شامل دفتر مدیریت، کارگاه‌های سفال و سوزن‌دوزی

  • 24 آبان 1398

    شروع ساخت پروژه (مهر 97)

    شروع عملیات عمرانی فاز اول پروژه

  • 24 آبان 1398

    اولین نمایشگاه (آذر 1397)

    اولین نمایشگاه کلپورگان، در آذر 1397 در کافه سفال آنسو برگزار شد که با استقبال بی نظیر و کم سابقه هموطنان مواجه شد، تمام سود حاصل از این نمایشگاه (نزدیک به 70 میلیون تومان) به پروژه مدرسه کلپورگان اختصاص یافت.

  • 23 آذر 1398

    مراحل ساخت پروژه - فاز 1

  • 23 آذر 1398

    مهرماه 98 - بهره برداری فاز 1

  • 23 آذر 1398

    دیوار چینی فاز 2 - 23 آذر 98

برای کامنت گذاشتن باید ثبت نام یا ورودکنید
ناشناس
1 اسفند 1398
100,000تومان
ناشناس
23 آذر 1398
200,000تومان
ناشناس
22 آذر 1398
250,000تومان
13 آذر 1398
200,000تومان
ناشناس
9 آذر 1398
40,000تومان

پاداش ها

10,000 تومان

حس خوب مشارکت اجتماعی :)

حس خوب مشارکت برای آبادانی ایران و بهبود معیشت دختران سیستان و بلوچستان